søndag den 15. februar 2009

Lossepladsprojeket - tro, haab og kaerlighed

Jeg vil hurtigt fortaelle om en stor og roerende oplevelse jeg har haft.

Jeg har vaeret proevevolontoer i to uger i lossepladsprojektet Amor, Fe y Esparanza. Det er projekt der ved at tilbyde gratis skolegang oensker at fjerne alle boern fra arbejdet paa lossepladsen. De officielle tal siger at 1000 voksne og 250 boern lever af lossepladsen! De finder mad i skraldet som hele tiden kommer rullende ind, og de finder flasker, metal, papir og andet genbrugsmateriale som de kan saelge videre. En rask dreng kan tjene omkring 50 limpirer om dagen, det svarer til 15 kroner!
Nit foerste moede med projektet var skolen og dens bygnnger som forskellige amerikanske teams har opfoert gennem de sidste 3 aar. Naar jeg kom om morgenen var der altid en masse boern. De elsker stedet son deres hjem, og er de gladeste boern jeg har mit i mit ophold. En af pigerne var alene barn og havde ingen foraeldre. Hun klarede sig selv ved at hente vand for mange familer hver dag, men hun er en staedig pige og haenger paa i skolen! En anden pige havde ansvaret for fem mindre soeskende og de var allesammen i skolen hver dag!

Mit foerste moede med selve lossepladsen gav mig ondt i maven og en masse at taenke over. Det syn der moedte da vi koerte op med mad til arbejderne paa lossepladsen, var mange hundrede gribbe der gik rundt sammen med omkring 250 boern og voksne i skidt og skrald. Nogle sad eller kravlede og de fleste slaebte rundt paa saekke med plastikflasker. De gik klaedt i toej de havde fundet i skraldet. En lille dreng havde et par lange gummistoevler paa der gik op til over knaene. En mand fik en amerikansk praests baelte fordi hans alt for store bukser ikke blev haengende og alle havde hovedbeklaedning af maerkelg stoebning paa. Det er enten mega koldt eller steghedt deroppe. Vi delte mad og Gud soergede for at der var nok til alle, der var mere mad end der var plastiktallerkener!

De naeste gange vi var oppe med mad fik jeg chance for at snakke noget mere med folkene , spille lidt fresbee med en gammel tallerken og jeg fik lov at bede med en fyr som bad sin foerste boen!

Paa projektet var jeg ned til at bygge en ny skolebygmimg, og saa havde en enkelt dag med undervisning i Lego :-). Der er kommet en hel container med Lego til Honduras som projektet saa fik deres del af en dag hvor jeg var derude!

Det har vaeret en stor oplevelse at vaere derude, heller ikke mindst paa grund af de fantastiske amerikanske teams fra Georgie og Texas jeg har laert at kende. Nogle herlige bonderoeve og meget varme mennesker, som ogsaa har indbudt til jagt paa de kaempe sletter i USA!

Jeg er nu tilbage i projektet i Suyapa hvor jeg glaeder mig til at vaere sammen med de mange dejlige boern de sidste to uger inden jeg rejser til USA. Det bliver haardt at forlade stedet. Hvis nogen overvejer volontoertjansen kan jeg fortaelle at jo lanegere tid jo bedre bliver det at vaere volontoer!

Det er for denge gang! Jeg venter paa at modtage billeder fra lossepladprojektet som saa vil komme herind!

Venlig hilsen Rasmus

Ingen kommentarer: